wróć
Polski Związek Alpinizmu
Aktualności > Aktualności - Jaskinie > Sprawozdanie z wyprawy do Abchazji i Gruzji

Sprawozdanie z wyprawy do Abchazji i Gruzji

Opublikowano: 15-09-2014; 11:40 przez mteg

W terminie 27 lipca – 15 sierpnia odbyła się wyprawa Speleoklubu „Bobry” Żagań oraz Speleoklubu GAWRA, mająca na celu sportowe przejście wewnątrzjaskiniowej studni Big Boss (-410 m), znajdującej się w Jaskini Abac (-504 m). Studnia Big Boss należy do projektu „Korona Podziemi” zakładającego przejście najgłębszych studni świata.

Do Gruzji przylecieliśmy 27 lipca. 29 lipca wyruszamy do Abchazji. Po perypetiach związanych z brakiem wiz za drugim podejściem udaje się nam przekroczyć granicę. 30 lipca spotykamy się w Gagrze z Żenią Kuzminem z Moskwy. Jest to grotołaz, który ma nam pokazać otwór Jaskini Abac.

1 sierpnia wyruszamy w góry. Do dyspozycji mamy 5 koni, na które ładujemy cały ekwipunek i sprzęt. Po siedmiu godzinach podejścia i pokonaniu 1600 metrów przewyższenia dochodzimy do bazy wyprawy.

2 sierpnia robimy transport pod otwór. Podejście z bazy do jaskini zajmuje nam 1,5 godziny (400 metrów przewyższenia). Do jaskini wchodzą: Daniel Oleksy i Marcin Furtak oraz Jarek Woćko. Po 3 godzinach akcji i pokonaniu 100-metrowego ciasnego meandra wychodzimy na powierzchnię.

3 sierpnia o godz. 6 na akcję poręczującą kaskady znajdujące się za meandrem wychodzi zespół: Artur Nowak, Marek Sawicki, Piotr Pilecki. Po transporcie lin i zaporęczowaniu dwóch kaskad o godz. 15.00 są na powierzchni. O 16.00 do jaskini schodzi zespół: Marcin Furtak, Daniel Oleksy i Jarosław Woćko. Po 9 godzinach poręczowania w bardzo ciężkich warunkach stajemy na dnie! Po 14 godzinach akcji witamy na powierzchni wschód słońca.

Na dnie studni Big Boss. Od lewej Marcin Furtak, Daniel Oleksy, Jarosław Woćko. (fot Jarosław Woćko)
Na dnie studni Big Boss. Od lewej Marcin Furtak, Daniel Oleksy,
Jarosław Woćko. (fot Jarosław Woćko)

4 sierpnia do jaskini wychodzi zespół Piotr Pilecki, Artur Nowak. Niestety na początku studni Piotrowi odnawia się kontuzja ręki. Decyzja może być tylko jedna – odwrót. Po reporęczu kaskad wspomniana dwójka wychodzi na powierzchnię.

5 sierpnia likwidujemy bazę i schodzimy (korzystamy też z 2 koni). W Gagrze spotykamy Kazimierza Szycha z ekipą, która zamierza dokonać sportowego przejścia Jaskini Woroniej.

6 sierpnia wracamy do Gruzji. Tu, po krótkim odpoczynku Jarosław Woćko, Piotr Pilecki, Artur Nowak, Marta Wrzask, Renata Wcisło i Paweł Duliniec wyruszają na Kazbek.

12 sierpnia wszyscy stają na jego szczycie. 15 sierpnia powrót do Polski.

Uczestnicy wyprawy do Abchazji: Marcin Furtak – kierownik, Daniel Oleksy, Franciszek Kramek, Marek Sawicki, Rafał Brzeski, Małgorzata Sawicka, Marta Sawicka – Speleoklub Bobry Żagań, Jarosław Woćko, Piotr Pilecki, Artur Nowak – Speloklub Gawra Gorzów oraz osoby działające w Gruzji: Renata Wcisło, Maja Furtak – Speleoklub Bobry Żagań, Paweł Duliniec – Speleoklub Gawra Gorzów, Marta Wrzask – niezrzeszona