wróć
Polski Związek Alpinizmu

Wyprawa Speleoklubu Bobry do Austrii

Opublikowano: 8-10-2012; 23:34 przez mteg

Wyprawa Speleoklubu Bobry z Żagania działała w tym roku w masywie Tennengebirge po raz 30-ty.

Na miejscu pojawiliśmy się 11 sierpnia rano. Po dwóch rundach transportów sprzętu i żywności, 13 sierpnia rozpoczęliśmy akcje jaskiniowe. Jak w poprzednich latach kontynuowaliśmy eksplorację jaskini JackDaniel’s jako głównego obiektu w rejonie. W tym roku pierwsze akcje poszły w okolice ciągów za Progami i w partiach OB, gdzie założyliśmy nowy biwak (w sali Rzym). W tych pierwszych wszystkie nowo poznane korytarze wpadały do znanych już wcześniej tworząc wiele większych i mniejszych pętli. W drugich puściło na północ i zachód w większości obszernymi korytarzami około 600 m (Partie Lustrzane), a w drugą stronę, na południe, przez ciasne, a potem mleczne korytarze (Partie Za Lustrami) zjechaliśmy do Sali Analogu poznanej w 2009 roku. Zamknęliśmy w ten sposób pętlę korytarzy o długości 630 m. Nieco wyżej eksplorowaliśmy Partie za Okienkiem, które również zamknęły pętlę, tym razem w Kominach Nadziei eksplorowanych w ubiegłym roku.

Wyprawa

Po wyczerpaniu tematów eksploracyjnych w północnym rejonie jaskini postanowiliśmy wspinać kominy położone wcześniej. Na pierwszy rzut poszło przewyższenie w studni Alleluja. Po dwóch szychtach wspinaczkowych urobione zostało 35 m przewyższenia i weszliśmy do nowej, naciekowej Galerii Popodeszli. Galeria jest równoległym korytarzem do położonego 30 m niżej pomiędzy studnią Alleluja, Salą Nie Dla Emerytów i ciągnącym się dalej na południe. Kończąca się wyprawa nie pozwoliła poznać tych partii do końca, a przypuszczalnie będą one miały kontynuację jeszcze bardziej w górę, na południe i może także ku północy. Wciąż poszukujemy możliwości wyjścia na powierzchnię w tych okolicach, więc może tu będzie kolejna szansa.

Widok jaskini JackDaniel’s: http://bobry.com.pl/archiwum/plany/JD_2012_profil.jpg

Ogółem podczas tegorocznej wyprawy wyeksplorowanych i pomierzonych zostało około 1580 m korytarzy w jaskini JackDaniel’s, a w poszukiwaniach powierzchniowych sprawdziliśmy kilka niewielkich studni do 25 m głębokości. Ważnym elementem działalności były też sportowe przejścia studni jaskiniowej Hades, w której puścił korek lodowy zamykający drogę do dna od 1995 roku. Przejścia do dna dokonało 9 uczestników wyprawy. Przy okazji wykonane zostały powtórne pomiary studni za pomocą przyrządu Disto X i okazało się, że ma tylko 420 m głębokości.

Wyprawa

W wyprawie działającej od 10 do 30 sierpnia uczestniczyli: Paulina Bednarowicz, Jarek Blinkiewicz, Karol Borejszo, Przemek Chmielowiec, Witek Dokupil, Marcin Furtak – kierownik, Irena Gabriel, Dawid Ganczarek, Rajmund Kondratowicz, Albert Kościński, Franek Kramek, Tomek Krotowski, Michał Królewicz, Tomek Kuźnicki, Daniel Oleksy, Marek Sawicki, Kasia Sieja, Piotr Szukała, Przemek Urszulak, Renata Wcisło oraz gościnnie: Maja Furtak, Marta Sawicka i Kaja Kuźnicka.