PZAZWIĄZEKTATRYWYPRAWYWSPINACZKA SPORTOWASKIALPINIZMALPINIZM JASKINIOWYWSPINACZKA SKALNASZKOLENIE

Wyprawa do doliny Kara Su 2006

W sierpniu 2006 działała w górach Pamiro-Ałaju (zachodnia Kirgizja) grupa wspierana przez PZA w składzie: Jerzy Stefański, Jan Kuczera i Artur Magiera. Celem było poprowadzenie nowej drogi w dolinie Kara Su oraz powtórzenie drogi Rusajewa na zachodniej ścianie Piku 4810.

Oto fragmenty relacji Jerzego Stefańskiego:
„Ze stolicy Kirgizji Biszkeku docieramy po dwudniowej przejażdżce samochodem do wioski Rozgorysz, z której dalej ruszamy karawaną w góry. Niewyleczona jeszcze w Polsce choroba u Artura sprawia, iż zostaje on na parę dni w wiosce by wyzdrowieć i nabrać sił do dalszej drogi.

Natomiast my wspólnie z Łukaszem Deptą i Wojtkiem Kozubem, którzy stanowią drugi zespół, ruszamy następnego dnia do bazy. Pogoda w tym czasie jest dla nas uciążliwa, cały czas bezlitośnie świeci słońce. co nie ułatwia naszej wycieczki.

Poczatek Timofiejewa.
Poczatek drogi Timofiejewa na zachodniej ścianie Piku Asan.

Po dwudniowym odpoczynku postanawiamy z Jasiem rozgrzać się, robiąc drogę Diagonalnaja VII- na Żółtej Ścianie. Za kolejny cel wybieramy drogę Timofiejewa na zachodniej ścianie Piku Asan (4230 m). Na schemacie, jaki posiadamy, jego wycena opiewa na rosyjskie 6B, później okazuje się, że jest to już 6A. W ścianę poszliśmy na „lekko”, co znacznie przyspieszyło naszą wspinaczkę. Wspinanie zajęło nam 2,5 dnia plus sześć godzin zjazdów. Była to jedna z trudniejszych dróg jakie udało mi się do tej pory zrobić. Napotkaliśmy tam wymagający teren hakowy prowadzący przez gładkie płyty, jak i trudne klasyczne pasaże rysami i zacięciami.

Asan.
Pik Asan.

W tym czasie w bazie pojawił się Artur i teraz już w pełnym składzie ruszyliśmy na zachodnią ścianę Kotiny 4532 m, by spróbować poprowadzić tam nową drogę. Ściana oferuje około 1000 m wspinania po połogich płytach, podchodzących pod 500-metrowy headwall. Dolna partia drogi to szybkie wspinanie w trudnościach do 6a.

Kotina.
W zachodniej ścianie Kotiny.

We wspomnianym headwallu natrafiamy na trudniejszy teren, który wymaga pokonania trudności dochodzących do 7a. Droga biegnie litym terenem w pięknym granicie sprawiając, że wspinanie jest bardzo estetyczne i przyjemne. Powrót z wierzchołka Kotiny okazał się skomplikowany i zajął nam nieco czasu. Zmuszeni byliśmy zejść na drugą stronę grani do sąsiedniej doliny Ak Su. Całość zajęła nam 1,5 dnia wspinania i około ośmiu godzin wymagającego zejścia.

Po rezygnacji z zachodniej ściany Piku 4810, nie powiodło się również powtórzenie nowej klasycznej Drogi (warianty) Australijskiej na Asanie. Tutaj w odróżnieniu od wcześniejszych wspinaczek poszlismy na „ciężko”. W ścianę weszliśmy razem z Łukaszem Deptą i Wojtkiem Kozubem, którzy w tym czasie wspólnie działali z nami w dolinie. Ze względu na temperaturę wspinanie szło nam bardzo wolno, dodatkowo okazało się, że mamy za mało wody, by ukończyć drogę.

Ostatnie dni w Kirgizji spędzamy nad jeziorem Issyk-Kul, pływając i zażywając kąpieli słonecznych, zarówno mocno się przy tym wszystkim nudząc, jak i bawiąc.”

Jerzy Stefański

[21 października 2006, Janusz Kurczab]

DrukujWersja do druku

W skrócie

Maroko, wąwóz Taghia - relacja Michała Brożyny
Do KWW dotarła relacja z wyjazdu sportowego do marokańskiego wąwozu Taghia Zespołu w składzie Michał Mischa Brożyna (KS Korona), Krzysztof Korn (KW Zakopane) i Marcin Opozda (KW Kraków) »
Dofinansowania wypraw i wyjazdów sportowych w 2015
Przypominamy wszystkim zainteresowanym, że w sobotę 15 listopada 2014 mija termin składania do Komisji Wspinaczki Wysokogórskiej PZA wniosków o dofinansowania. »
Nanda Devi East (7434m) 2014
75 lat temu polska wyprawa kierowana przez Adama Karpińskiego zdobyła szczyt Nanda Devi East (7434m) w Himalajach Kumaun (Indie). Wejścia dokonano pd. granią z przełęczy Longstaffa. Na szczycie stanęli 2.07.1939 Jakub Bujak i Janusz Klarner. »
Grandes Jorasses - Całun w środku lata …
czyli nie wszystko złoto co sie świeci ;-) - krótka Marcina Rutkowskiego z przejścia tego zimowego standardu w dość nietypowej porze roku. »
Grupa Młodzieżowa PZA
W związku z naborem do Grupy Młodzieżowej we Wspinaczce Wysokogórskiej PZA (http://www.pza.org.pl/news.acs?id=2459694) do Komisji Szkolenia oraz Komisji Wspinaczki Wysokogórskiej wpłynęło ponad 30 podań. »
Dofinansowania PZA do letnich wyjazdów alpejskich.
W dziale Wnioski został zamieszczony komplet wniosków o dofinansowanie letnich wyjazdów alpejskich złożonych do Komisji Wspinaczki Wysokogórskiej PZA. »
Komunikat Zespołu Łączności Radiowej PZA
Ze względu na planowane wyjazdy osób zajmujących się wypożyczaniem sprzętu, Zespół Łączności Radiowej PZA prosi o składanie zamówień na sprzęt do 31 maja 2014 »
Termin składania wniosków na wyjazdy alpejskie
Komisja Wspinaczki Wysokogórskiej przypomina, że termin składania wniosków na letnie wyjazdy alpejskie mija w czwartek 15. 05. 2014 o godzinie 24:00. Wnioski, które zostaną złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane. »
Kalendarz KWW PZA 2014
Komisja Wspinaczki Wysokogórskiej PZA zaprasza do zapoznania się z zestawieniem dofinansowań na 2014. »
Filar Tourniera na Les Droites
Zespół w składzie Rafał Zając + Dawid Sysak z Wrocławskiego Klubu Wysokogórskiego wrócili z zimowego wyjazdu alpejskiego z niezłym jak na panujące w Alpach warunki przejściem »
Aktualności w skrócie
  więcej »
© Polski Związek Alpinizmu :: 00-087 Warszawa ul. Corazziego 5/24, tel./fax 022 875 85 05, tel. 504 002 610